Sotva
jsme v prvním červencovém týdnu děti odvezli babičkám do játra
beskydských hvozdů, zeptala se Eva: “Nezajedeme za nima z Prahy na
kole?” Otázka už nemohla být víc řečnická. Loni jsem těch 384 km ujel na
horáku za dva dny a řadím to mezi svoje nejoblíbenější výlety. Nebude
to žádná přehlídka kroutivých momentů, ale paralela každodenního
partnerského boje, exponovaná po fyzické i psychické stránce. Dojedem to
spolu? Na start závodu, který není ohraničený umělými čarami,
se těším jak zvěř!
Počasí
nevypadá nejlíp, všude bouřky, jak to tak na začátku července chodí.
Balíme, radši si necháváme ujít úterní krůtrž mračen a valíme až ve
středu. V osm ráno sedíme na kole. Rozvrhujeme síly na 4 dny. Eva má
obavy, jak zvládne ujet stovku za den se zátěží. Takticky neříkám nic,
ale v duchu počítám vyšší čísla. Do toho správného rámce se dostáváme
její ranní hláškou: “nech si svoje optimistické řeči a jenom hlaš
kilometry”. Nechávám si řeči, nechávám oči na Evě, a do toho jakoby i ti
šneci na ranní stezce křupáním ulit říkali ”čum na cestu”. Tak čumím,
jedu a mlčím protože žena zrozená ve znamení berana nesmí mít v tuto
chvíli do čeho trknout. Jedu a věřím, že nás na cestě po setině zemského
rovníku nic nezastaví.
Jedem: Horní Počernice > Zeleneč > Čelákovice po cyklostezkách nebo cestách s minimem provozu. Pak se prodíráme podél Labe, kde to na terénních cyklostezkách moc neubíhá. Tentokrát jsem vybral levý břeh, ale do Nymburka je to obojí stejná bída, žádná cyklodálnice, jak by bylo třeba. Se svými helmami a zbrojí jsme teď rytíři třetích tříd. Je mokro, bahno, drobně mží, vyhlížíme Nymburk. Je tu a s ním i krásná cyklostezka do Poděbrad. Tam kolem poledne dáváme polévku a pokračujem dál.
Kilometry
hltáme bez kousání a cestou stejnou jako minule směřujeme na Pardubice.
Začíná pořádně připékat, je přes 30 stupňů ve stínu. Vesničky se kolem
nás míhají i se svým drobným životem, kolem čtvrté máme najetou první
stovku. Přes Lázně Bohdaneč a Pardubice, které jdou na kole krásně
projet, pokračujem na Dašice a přes malé vesničky směrem k Chocni.
Navečer
jsem za jízdy napaden agresivním velerojem hovad, nemůžu zastavit,
protože by mě to sežralo. Na Evu sedne jedno, dvě, na mě zbytek světa.
Vím proč, oproti Evě jsem mnohem víc hovězí. Ale je to krásný den, ve
kterém slunce svítí jak slunce a hovada štípou jak hovada. Žádné laciné
náhražky.
Eva
si stěžuje na bolesti stehenních svalů, nabízím jí jízdu v háku, ale v
tom jezdit nechce a radši šlape sama. Navečer přijíždíme symbolicky do
obce Radhošť, kde zakempujem na louce u nádherně meandrující řeky
Loučné. Máme najeto 156 kilometrů, což je Evin osobní rekord a já si
tiše říkám to, co jsem si říkal ráno, že 150 nebude v takovém profilu
problém.
Stavíme čaj, vaříme stan, vychází krvavý úplněk, paráda. Eva jde do stanu, já pod chirac. Při každém nočním probuzení měsíc o kus poskočí, ve tři ráno ho mám přímo před sebou, nasvěcuje opar u lesa, takže moje poetické já může žrát z ledničky noci i teď. V pět už je světlo a nalítává na mě hmyz. Ze spánku registruju, že je to něco většího. Za chvilku sedám a zjišťuju, že mezi mnou a stanem je vosí hnízdo s provozem jak na letišti ve Frankfurtu. Asi 50 vos je ve vzduchu, další lezou po zemi. Naštěstí nejsem článek jejich potravního řetězce, tak v klidu zas uléhám se spacákem přes hlavu.
Hned z rána je hrozný hic. Balíme a valíme, tentokrát na Choceň a krásnou cyklostezkou podél Tiché Orlice do Ústí nad Orlicí. Vyhýbáme se dlouhému stoupání přes Sychrov a jedeme přes Lanšperk s krásnými výhledy na Dolní Dobrouč, kde máme 200 celkem. Do hlavy zapadají obrazy jeden za druhým: tetelící se asfalt, čapí hnízdo, řídítka, tráva. Když je nejhůř, zpomalím a předjede mě pozadí mé dobré ženy. Ostrov, Lanškroun. Je zase odpoledne jak v peci, kupuju 7,5 litrů vody a jedeme dál. Ve stoupání na Hynčinu je tu zase oblíbený trojboj pedály-slunce-hovada.
Ještě tradiční zastávka v Dolním Bušínově na polévku a je tu největší krpál celé cesty, asi kilometrové stoupání na Krchleby, které jsem si pro sebe nazval Karákorám: stoupáme po úplně rozbité cestě, podél které se pasou kozy, z hromádek sena stoupá dým, domorodci nás tiše pozorujou. Nahoře je zlom celé cesty, teď je to až do Olomouce dolů a i když máme za dnešek jenom 95 km, teď nám to rychle naskáče.
Sjezdík do Mohelnice a cesta na Litovel, toť smetana celého dne. Na Litovel se ze západu blíží bouřka jménem Rock for People, Rock to fakt je. Jedeme dál a přemyšlíme, kde to vypláchne nás. Je 11 v noci, po cestě do kempu Náklo Eva v Březové sedá u cesty a dle slov a gest už dál nemůže. Hledám místo, kde rozbalit stan, jdeme po polní cestě k remízku za vesnicí a kempujem. Bouřka ze západu se nad Litovlí srazila s bouřkou z jihu až to zajiskřilo. V dnešní horské etapě přibylo 126 kilometrů, celkem 282. Zase nic neříkám a tuším, že už to máme na jeden den. Evu ale kromě stehen začly bolen i kolena, tak hlavně nic nehrotit.
Den třetí. Nespláchlo nás, zato slunko peče nesmyslně už od rána. Balíme stan a jedem do dědiny koupit vodu. Paní jednotářka už o nás ví, protože jí babky řekly, že za dědinou někdo stanuje. Když jí říkáme, odkud jsme před dvěma dny vyjeli, říká, že jsme magoři. V olomouckém kraji asi označení pro dálkové cyklisty, už mi tak loni řekla paní v Olomouci. Tankuju 6 litrů a jedem se zanořit do litovelských lesů.
Na
Evu padla bída, všechna ta únava, bolesti a horko se po mém zdvořilém
dotazu, jak se jede, koncentrujou do věty “Děkuji za optání, ale v tuto
chvíli se mi o tom moc nechce povídat. Zeptej se prosím později”. Ona
sama prý sice řekla jenom “Dej mi pokoj”, ale já jsem nic takového neslyšel.
Zkušeně zvyšuju rozestup na kilometr a čekám na další křižovatce. Nějak
to pude. Musí. Taková cesta se nevzdává, o tom jsme přesvědčení oba, i
když o tom nemluvíme. Teprve v tento den to přestává být výlet a začíná
enduro.
Na kraji Olomouce hltáme třetí stovku kilometrů a zastavujeme na náměstí na polévkofein. Před polednem jedeme přes Velkou Bystřici dál a v Tršicích sedáme před kostel. Evu bolí stehenní svaly a říká, že dojedeme do Oseka a tam se uvidí, jestli nebudem pokračovat další den. Přes dědinky nahoru dolů, jsme vypečení, ale v Oseku. Gulášovka obnovuje síly, téma přestávky nenačínám a není proč, Eva šlape dál. Z Oseka vede krásná cyklostezka přes Lipník na Hranice, jeden z nejlepších úseků cesty. V Teplicích nad Bečvou zastavujeme na lázeňské promenádě, chladíme a víme, že to dnes dojedem, chybí zhruba 40 km.
Cesta ze Skaličky na Hustopeče je naopak nejhorším úsekem, budoucí krásnou cyklostezku teprve poryl bagr a tak jedeme tři kilometry orbou. Evě upadávají ruce od ramen a chce se přes železniční násep a padesátimetrový mokřad dostat na hlavní cestu. To asi nepude. Po 370 kilometrech máme opravdové enduro, fyzické i psychické, takticky mlčím, abych nevhodným slovem nezvýšil napětí a nevyvolal blesk. Konečně jsme v Hustopečích a po dost frekventované jedničce taky ve Valmezu. Stavíme na benzínce na poslední kafe a víme, že je to tam, posledních 11 kilometrů.
V duchu se Evě klaním, odpoledne to na takový progres nevypadalo, i když bych to samozřejmě nehrotil a v klidu bych počkal na další den. V klidu šlapeme cyklostezkou a povídáme. Minimálně pro tu poslední otázku to celé stálo za to. Na dotaz, jak to vidí, Eva říká: Když jsem poprvé rodila, bolelo to jak sviňa a mám z toho syna. Teď to bolela stejně a nemám z toho nic. (Nebo tak nějak to bylo.) Oponuju, že to je krásná turistika a výborný hlavyčišť, nakonec se shodujem, že tu bolest každý člověk potřebuje, aby sám sebe poznal. A my, nebozí chlapci, prostě rodit nemůžeme, tak si tu bolest musíme sehnat někde jinde. Ale s dokonale vyčištěnou hlavou souhlasí, za tři dny už tu hlavu člověk opravdu trochu přesměruje.
Blíží se desátá, jedeme dál a Eva hlásí, že asi zmoknem. Říkám, že to jsou jenom takové beránky, zároveň v podkresu zní první vzdálené hromy. Když dojíždíme do Vidče, první kapka mi málem láme ruku, bouřka bude kvalitní. Chybí nám posledních sto metrů, tak zajíždíme k transformátoru a zpátky a na tachometru svítí rovných 400 km! Ještě foto na památku a je to tady. Endurová bouřková katarze. Za celou dobu nám nepršelo, i když bouřky křižovaly republiku jak výletní parníčky a teď se nám to minutu po příjezdu vynahradilo.
Neskutečný
závěr, hluboká má poklona. Je radost, když je žena nejen krásná, milá a
sympatická, ale taky odolná a zdatná :)
Pražský start, váha mé soupravy je 129 kilo |
Mžitá cesta na Nymburk |
Jedem: Horní Počernice > Zeleneč > Čelákovice po cyklostezkách nebo cestách s minimem provozu. Pak se prodíráme podél Labe, kde to na terénních cyklostezkách moc neubíhá. Tentokrát jsem vybral levý břeh, ale do Nymburka je to obojí stejná bída, žádná cyklodálnice, jak by bylo třeba. Se svými helmami a zbrojí jsme teď rytíři třetích tříd. Je mokro, bahno, drobně mží, vyhlížíme Nymburk. Je tu a s ním i krásná cyklostezka do Poděbrad. Tam kolem poledne dáváme polévku a pokračujem dál.
Ono to místy není zas až tak moc silniční cyklistika :) |
Květina s květinami |
Rearviewmirror |
Stavíme čaj, vaříme stan, vychází krvavý úplněk, paráda. Eva jde do stanu, já pod chirac. Při každém nočním probuzení měsíc o kus poskočí, ve tři ráno ho mám přímo před sebou, nasvěcuje opar u lesa, takže moje poetické já může žrát z ledničky noci i teď. V pět už je světlo a nalítává na mě hmyz. Ze spánku registruju, že je to něco většího. Za chvilku sedám a zjišťuju, že mezi mnou a stanem je vosí hnízdo s provozem jak na letišti ve Frankfurtu. Asi 50 vos je ve vzduchu, další lezou po zemi. Naštěstí nejsem článek jejich potravního řetězce, tak v klidu zas uléhám se spacákem přes hlavu.
Hned z rána je hrozný hic. Balíme a valíme, tentokrát na Choceň a krásnou cyklostezkou podél Tiché Orlice do Ústí nad Orlicí. Vyhýbáme se dlouhému stoupání přes Sychrov a jedeme přes Lanšperk s krásnými výhledy na Dolní Dobrouč, kde máme 200 celkem. Do hlavy zapadají obrazy jeden za druhým: tetelící se asfalt, čapí hnízdo, řídítka, tráva. Když je nejhůř, zpomalím a předjede mě pozadí mé dobré ženy. Ostrov, Lanškroun. Je zase odpoledne jak v peci, kupuju 7,5 litrů vody a jedeme dál. Ve stoupání na Hynčinu je tu zase oblíbený trojboj pedály-slunce-hovada.
Choceň |
Ještě tradiční zastávka v Dolním Bušínově na polévku a je tu největší krpál celé cesty, asi kilometrové stoupání na Krchleby, které jsem si pro sebe nazval Karákorám: stoupáme po úplně rozbité cestě, podél které se pasou kozy, z hromádek sena stoupá dým, domorodci nás tiše pozorujou. Nahoře je zlom celé cesty, teď je to až do Olomouce dolů a i když máme za dnešek jenom 95 km, teď nám to rychle naskáče.
Karákorám Krchleby - nejvyšší bod cesty |
Sjezdík do Mohelnice a cesta na Litovel, toť smetana celého dne. Na Litovel se ze západu blíží bouřka jménem Rock for People, Rock to fakt je. Jedeme dál a přemyšlíme, kde to vypláchne nás. Je 11 v noci, po cestě do kempu Náklo Eva v Březové sedá u cesty a dle slov a gest už dál nemůže. Hledám místo, kde rozbalit stan, jdeme po polní cestě k remízku za vesnicí a kempujem. Bouřka ze západu se nad Litovlí srazila s bouřkou z jihu až to zajiskřilo. V dnešní horské etapě přibylo 126 kilometrů, celkem 282. Zase nic neříkám a tuším, že už to máme na jeden den. Evu ale kromě stehen začly bolen i kolena, tak hlavně nic nehrotit.
Tatenice |
Hnízdo kindronošů |
Den třetí. Nespláchlo nás, zato slunko peče nesmyslně už od rána. Balíme stan a jedem do dědiny koupit vodu. Paní jednotářka už o nás ví, protože jí babky řekly, že za dědinou někdo stanuje. Když jí říkáme, odkud jsme před dvěma dny vyjeli, říká, že jsme magoři. V olomouckém kraji asi označení pro dálkové cyklisty, už mi tak loni řekla paní v Olomouci. Tankuju 6 litrů a jedem se zanořit do litovelských lesů.
Kemp Březová (na obrázku po levé straně) |
Kolmolouc |
Na kraji Olomouce hltáme třetí stovku kilometrů a zastavujeme na náměstí na polévkofein. Před polednem jedeme přes Velkou Bystřici dál a v Tršicích sedáme před kostel. Evu bolí stehenní svaly a říká, že dojedeme do Oseka a tam se uvidí, jestli nebudem pokračovat další den. Přes dědinky nahoru dolů, jsme vypečení, ale v Oseku. Gulášovka obnovuje síly, téma přestávky nenačínám a není proč, Eva šlape dál. Z Oseka vede krásná cyklostezka přes Lipník na Hranice, jeden z nejlepších úseků cesty. V Teplicích nad Bečvou zastavujeme na lázeňské promenádě, chladíme a víme, že to dnes dojedem, chybí zhruba 40 km.
Pohled do upřímného obličeje osecké gulášovky |
Vehikul oseckého šamana |
Teplice nad čím jiným než nad Bečvou |
Cesta ze Skaličky na Hustopeče je naopak nejhorším úsekem, budoucí krásnou cyklostezku teprve poryl bagr a tak jedeme tři kilometry orbou. Evě upadávají ruce od ramen a chce se přes železniční násep a padesátimetrový mokřad dostat na hlavní cestu. To asi nepude. Po 370 kilometrech máme opravdové enduro, fyzické i psychické, takticky mlčím, abych nevhodným slovem nezvýšil napětí a nevyvolal blesk. Konečně jsme v Hustopečích a po dost frekventované jedničce taky ve Valmezu. Stavíme na benzínce na poslední kafe a víme, že je to tam, posledních 11 kilometrů.
Bouřka bude |
V duchu se Evě klaním, odpoledne to na takový progres nevypadalo, i když bych to samozřejmě nehrotil a v klidu bych počkal na další den. V klidu šlapeme cyklostezkou a povídáme. Minimálně pro tu poslední otázku to celé stálo za to. Na dotaz, jak to vidí, Eva říká: Když jsem poprvé rodila, bolelo to jak sviňa a mám z toho syna. Teď to bolela stejně a nemám z toho nic. (Nebo tak nějak to bylo.) Oponuju, že to je krásná turistika a výborný hlavyčišť, nakonec se shodujem, že tu bolest každý člověk potřebuje, aby sám sebe poznal. A my, nebozí chlapci, prostě rodit nemůžeme, tak si tu bolest musíme sehnat někde jinde. Ale s dokonale vyčištěnou hlavou souhlasí, za tři dny už tu hlavu člověk opravdu trochu přesměruje.
Blíží se desátá, jedeme dál a Eva hlásí, že asi zmoknem. Říkám, že to jsou jenom takové beránky, zároveň v podkresu zní první vzdálené hromy. Když dojíždíme do Vidče, první kapka mi málem láme ruku, bouřka bude kvalitní. Chybí nám posledních sto metrů, tak zajíždíme k transformátoru a zpátky a na tachometru svítí rovných 400 km! Ještě foto na památku a je to tady. Endurová bouřková katarze. Za celou dobu nám nepršelo, i když bouřky křižovaly republiku jak výletní parníčky a teď se nám to minutu po příjezdu vynahradilo.
400, je to tam! |
teda jestli ja vas zase nekdy potkam, asi vas ani neuvidim. budu se totiz opakovane a bez prestani hluboce sklanet pred Machyho spisovacskym umem a partnerskou prosiravosti, jakoz i pred Evinym vykonem a dokonalym propojrnim role zena-matka-bojovnice...
OdpovědětVymazatBože Evo, fakt smekám!
OdpovědětVymazatTak to jste dobrý!! Schválně jsem si kvůli vám otevřel svou kiometráž z Istanbulu a tam jsem měl za první tři dny 379 km. Jste o půlmaraton lepší !!!
OdpovědětVymazatJednoduse: Ty brdo!
OdpovědětVymazatNikie jako by mi brala slova z klavesnice....
Když je dobrej oddíl tak to jde vždycky :)
OdpovědětVymazatJste dobří oba dva.
Za odměnu by jste si měli dát ten říp :))
Tradicne vynikajici literarni pocin na bedrech fantastickeho fyzickeho vykonu! A jeste korektni ohodnoceni toho po cem muzi opravdu touzi ... porodni bolesti!! ... anglicky termin je "childbirth envy", fenomen podrobne zpracovany Blakem Woodem napriklad zde : http://microserf.lanl.gov/bpw/ChildbirthEnvy.pdf ... :)))
OdpovědětVymazatRS
Bohuzel jsem se sem dostal az ted, ctu to po nekolikate a bud nadsene hykam, smeji se nebo obdivne se klatim k zemi.. Machy je kenius!:) absolutni kenius! Eva je maximalni a svata! :)
OdpovědětVymazatVelky obdiv za vykon a dik za skvely clanek! 12:)
Super vylet/vykon. Byly deti rady, ze vas vidi???
OdpovědětVymazatNikie: Vy Valašky máte prostě tvrdé jádro. To se to s váma pak jezdí :) A ad spisovač: to se mi to píše, když mám tak milé čtenáře :)
OdpovědětVymazatEvžen: Tak lepší's byl ty, když's jel z Istanbulu. A díky za inspiraci, část mých endur pochází z tvé hlavy, aniž bys o tom zatím věděl :)
Summer: Děkujeme :)
ll: Říp? No po očku ho sledujem..
RS: Díky. Nejdřív je "childbirth envy", následuje "enviable child". Jinak to vypadá na zajímavý vědecký článek, (překvapivě od LANL), pro začátek jsem pročetl poznámky a vypadá to na seriosní záležitost
12: Děkujeme :)
AprilRuns: Po 14 dnech to bylo oboustranné :)