středa 10. února 2010

Branické ledy - 6.2.2010

Jeden jediný závod poháru jsem měl v termínovce stanovený napevno, a to Branické ledy. Závod pořádaný mým klubem - I.PKO. A taky závod, na kterém jsem loni na trati 250 metrů začal se závodním zimním plaváním.
Ať počítám jak počítám, tak třídu šlo v této sezóně vyplavat jenom na dvou závodech a na obou jsem měl to štěstí být: Liberec a Náchod. Jedině tak bylo možné oslavit první rok svého zimního plavání nejdelší kilometrovou tratí. Poslední trénink v Braníku jsem pojal jako ostrou přípravu a nachystal se na závodní trať. Doma jsem si zapomněl boty do vody a jen v plavkách bosky vyrazil kilometr proti proudu do místa startu. Bosoběh po nazmrzlém ledu je exotika i pro mě, ale moje zimoplavecká filozofie říká, že zima pozná strach. A když ho pozná, zakousne se do hýždí. To nedopustím a bez obav vybíhám. Po kilometru v plavkách už běžící tělo tuší, co se dneska chystá. Přechod ze sněhu na kameny u řeky je nečekaně příjemný. Voda se na místě startu kilometru točí zpátky, chvilku rozdýchávám a vyrážím. Braník $$OBR433668$$ V nohách ten začátek cítím a přemýšlím, jestli dám celý kilometr už dnes. V poslední době se kloním k přístupu, že na zlepšování osobáků jsou nejlepší závody a tréninky nehrotím. Pod mostem po nějakých pěti šesti minutách zjišťuju, že už nemám žádné obavy, jestli to zvládnu nebo ne. Ty jsem měl před posledním závodem v Náchodě. Teď už prostě vím, že ta energie v těle vždycky je, stačí ji jenom vybudit. Nebo z druhé strany: voda si vždycky to svoje vezme, stačí se na to dobře připravit. Kousek za mostem si nečekaně šáhnu na dno. Naštěstí jenom fyzicky - rukou, i když to bylo snad deset metrů od břehu. Po necelých deseti minutách cítím, že mě hlavně kvůli drsnějšímu začátku opouští pohoda a po nějakých 550 metrech po proudu lezu ven a zmrzlým sněhem běžím do klubovny ke kamnům. Ale kilometru už se absolutně nebojím, to dám. A jde se na věc. Statistika závodního dne: teplota vody 2.7°C, vzduch 1.3°C, nesvítí, nefouká, nevlní. 107 plavců ze 16 klubů. Ředitel závodu Tomáš Prokop (I.PKO) a nejmladší účastnice Anička Kuřinová (SoHK) (foto Jirka Kuřina SoHK) $$OBR433669$$ V samotném závodě už jsem teplo šetřil do poslední chvíle před startem, kde nás na kilometru startovalo 32. Start jsem moc nevychytal, protože jsem poslední tři minuty strávil operativou. Nicméně vyrážel jsem s ostatními. Hned po startu jsem si vzpomněl, jak jsem loni na dvěstěpade lapal po dechu a nevydržel kraulovat. Adaptace je mocná zbraň a letos mě ani nenapadne plavat jinak než kraulem. Po pěti minutách se snažím pořádně zkoncentrovat na techniku, abych byl v cíli dřív. Jediné, co mě omezuje, jsou naražené žebra, kvůli kterým nemůžu pořádně dotáhnout nádech. No nic, dnes se poperu hlavně sám se sebou. Ze samotného plavání mám výrazně dobrý pocit, pohodička. Ve finiši se mi podaří těsně uhájit sedmnáctou příčku a stejně jako v Náchodě končím v pořadí stejném jako je moje startovní číslo. Příště si musím říct o menší číslo, v Náchodě jsem měl osmičku. V klubovně vládne dobrá nálada, všude se válí endorfiny. Kdybych měl mluvit podle sebe, je tu jak u vytaženců z Titaniku. Mluvil bych, ale nemůžu, tak to radši odkládám. Z drkotajících čelistí mi drkotá i zrak. Po zhruba stejnou dobu, po kterou mě voda o teplo obírala, se ke mně to malé energetické štěstí zase stydlivě vrací. Poslední čárka energetické bilance se sice loudá, ale i tak už můžu u oběda zase chladit - zapít ho zroseným mokem. Ale unavuje to. Doma po závodě jsem si uvařil kafe, sedl si do křesla a s vařícím kafem na klíně usnul. Díky pozávodní ztuhlosti naštěstí zůstalo tam, kde mělo být :) Branickým závodem se mi podařilo udržet pozici potřebnou pro kvalifikaci na Mistrovství ČR v zimním plavání. Nicméně Brno zamrzlo a o náhradním termínu se teprve rozhodne, takže uvidím, jestli mi náhradní termín sedne. Ledu zdar! -- Reportáž na serveru zimního plavání zde (od stejného autora).

4 komentáře:

  1. A náš pan předseda do mě hučí a hučí, že třídu šlo vyplavat ještě na Memoriálu Alfréda Nikodéma :) A má pravdu. Jenže v naší rozvětvené valašské rodině je třeba o Vánocích absolvovat tolik návštěv, že sport jde tak trochu stranou. Takže opravuju: na M.A.N. si třídu mohl vyplavat každý. Kromě mě :) Platilo loni a kdovíjak dlouho to tak ještě bude..

    OdpovědětVymazat
  2. Machy, zaklad je urcite mensi starovni cislo! :) Tak jako tak ses dobrej, pro me bohuzel zapovezenej sport, o to vic te muzu obdivovat... 12:)

    OdpovědětVymazat
  3. Nojo, ale když ono to tentokrát šlo podle abecedy :)

    OdpovědětVymazat
  4. Another interesting article. I noticed that it was also published on zimni-plavani.cz
    I have had technical problems and have only just published my view of Branicke Ledy.
    soon I will add a link to your excellent website.

    OdpovědětVymazat